Saturday, June 19, 2010

selamat hari bapa

jauh sayup2 keheningan petang...teringat arwah ayah...
pasti akan duduk merehatkan diri
di depan umah...hampiran buaian....siapkan pisau2...yg di reka sendiri olehnya.
Tatkala petang....pasti ada saja keja yg di buatnya...
xpenah seminit pon akan duduk diam...kecuali sakit penatnya menjelma...
beralas kan tilam bujang...berbekal bantai pelok besar di buat oleh mak...
terkujur tubuh yg lesu...tanpa berkata2
mengalir air mata sesekali...lihat bila ayah...seolah menanti kepulangan anak2
untuk menjenguk tnya khabar,.
tak pernah aku...melepaskan saat...bila mendengar perkhabaran..bila ayah demam
...akan aku luangkan masa untuk pulang.
kini...semuanya tinggal kenangan....tatkala aku pulang ke kampung
tiada kelibatnya untuk menanti aku...tiada nya untuk memakan buah tgn yg aku belikan
tiadanya untuk aku luahkan perasaan...tiadanya untuk selesaikan masalah,,,
tiadanya untuk mengucapkan hari ulang tahun perkahwinan aku dan hari lahir aku.
Kini semuanya tinggal kenangan yg amat teramat dlam jiwa aku.
segalanya...pergi jua ayah...meninggalkan mak...di samping anak2 yg kian membesar di samping keluarga.Sering aku mengharapkan.....tawa riang ayah...manis sungguh senyuman mu ayah...walaupon di sebalik wajah yg serius.
Kini aku menharapkan...supaya ayah tenang di sana...hnya iringan doa yg mampu aku berikan.
sayang ayah selamnya...tiada lagi ucapan yg aku ucapkan pada mu...kini
semua tinggal kenangan....

amin

No comments:

Post a Comment